Covid-beviset visar att du är vaccinerad mot covid-19

Du behöver ett covidbevis om du ska resa inom EU. Ett covidbevis visar att du är vaccinerad mot covid -19. Här kan du läsa om vad ett covidbevis är och hur du skaffar ett.
Uppdaterades

Vad är ett covidbevis?

Ett Covidbevis är ett intyg
som visar att du är vaccinerad mot covid-19.
Det är gratis.
Du kan ladda ner Covidbeviset på covidbevis.se.
Du kan också skriva ut beviset.

Snart kommer covidbeviset också att intyga om du har

  • testat negativt för covid -19
  • blivit frisk från sjukdomen covid -19.

Hur får jag ett covidbevis?

Du kan få ett covidbevis efter att du har vaccinerat dig.
Sju dagar efter din vaccinering kan du beställa ditt covidbevis.

Gör så här:

  1. Gå in på www.covidbevis.se (sidan är inte på lättläst svenska)

  2. Logga in med din e-legitimation.

  3. Beställ covidbeviset.

  4. Ladda ner covidbeviset i din mobil eller dator.

Gör så här om du inte har e-legitimation:

  • Läs på om hur du skaffar e-legitimation här e-legitimation.se(sidan är inte på lättläst svenska)
  • Eller beställ ett covidbevis på papper till din brevlåda.

På E-hälsomyndighetens webbplats kan du beställa pappret:  E-hälsomyndighetens webbplats (sidan är inte på lättläst svenska)

Läs mer om hur det går till att beställa ett covidbevis
E-hälsomyndighetens webbplats
(sidan är inte på lättläst svenska).

Hur använder jag covid-beviset?

  • När du reser i Europa visar du upp covid-beviset
    samtidigt som de kontrollerar ditt pass,
    till exempel på en flygplats.
  • Du behöver kunna visa ditt covid-bevis under hela din resa,
    så ha det så du lätt kan ta fram det.
  • Tänk på att det är landet som du reser till som bestämmer
    vilka regler som gäller där.
    Det är du själv som måste ta reda på om du får resa in i landet.
    Läs på Sweden Abroads webbplats
    om reglerna för att resa in i olika länder
    (sidan är inte på lättläst svenska).

När kan jag få mitt Covidbevis

Du kan få ditt Covidbevis sju dagar
efter att du har vaccinerat dig.
Du kan ladda ner beviset redan
efter den första dosen
på covidbevis.se.

Hur länge gäller Covidbeviset?

Covidbeviset gäller i nittio dagar.
Sedan kan du ladda ner ett nytt bevis.

Vilka regler gäller i andra länder?

Kolla alltid vad som gäller i det land
som du ska resa till.

Olika länder har olika regler
för hur många vaccindoser som krävs
för att få resa in i landet.

Vissa länder kräver också att det har
gått en viss tid efter andra dosen
för att få resa in i landet.

Vad är ett tillfrisknandebevis?

Ett tillfrisknandebevis visar att du
har blivit frisk från covid-19.
Du kan ladda ner ett sådant bevis
elva dagar efter att ett test visar att
du har haft covid-19 och har blivit frisk.

Ett tillfrisknandebevis kommer att gälla
i 180 dagar från testet.

Alla vaccindoser finns inte med
i mitt Covidbevis?

Dina vaccindoser ska finnas
i ditt Covidbevis sju dagar efter att
du har vaccinerat dig.
Om någon dos saknas kan det
bero på ett tekniskt fel eller en försening.

Gör så här om inte alla dina doser finns med

  • Om du inte ska resa omedelbart
    kan du vänta några dagar och försöka igen.
  • Om du ska resa omedelbart
    kan du ta med ett reseintyg
    om negativt covid-19-test.
    Det gäller vid resor inom EU
    under en övergångsperiod.

Läs hur du ska göra om inte alla vaccindoser
finns med i ditt Covidbevis på E-hälsomyndighetens webbplats.
(Sidan är inte på lättläst svenska)

Kan barn få Covidbevis?

Alla som är vaccinerade kan få ett Covidbevis.

  • Om ett vaccinerat barn inte har egen e-legitimation
    kan barnets föräldrar söka Covidbevis hos E-hälsomyndigheten

Senare i sommar kommer det att gå att få
ett Covidbevis om man har testat sig och inte har covid-19
eller om man har haft sjukdomen redan.
Det får man där man har provtagit sig.

Du hittar mer information om covid-beviset

E-hälsomyndighetens webbplats
(sidan är inte på lättläst svenska).